tirsdag 17. juli 2012

Sånne øyeblikk jeg sutter på som drops

Våkner helt av meg selv i tide til å høre Reiseradioens velkjente pludring som slentrer ut av den gamle Tandberg-radioen fra 1969. Legger puter i utestolene, for sola skinner allerede på gressplenen og annekset, og snart har den reist så langt at solstrålene også treffer terrassen. Legger halvstekt rundstykker i stekeovnen så lenge, lager kaffe i den blå kanna og drikker et glass iste fra en knallgull plastkopp mens jeg venter på å bli frokostsulten. Mannen og Storebror sover fremdeles, og Lillesøster har dratt på tur til Hunderfossen med Kusina, Tante og Onkel. Hun grugleda seg, og lovte å skrive og tegne alt hun opplever i ei bok, så vi kan få se det etterpå.
Jeg skal nok gjøre en del ting i dag. Vi skal på utflukt og gjøre ting som Storbror liker, og dessuten er det badevær. Men det er ingen hast, og jeg tror jeg skal lese litt så lenge.

Av og til tenker jeg at jeg kanskje hausser opp denne hyttegreia litt i overkant mye for meg selv. Så har jeg sånne stunder som dette, og vet at neida, jeg overdriver ikke. Akkurat nå, dette øyeblikket, er pur lykke. Sånne øyeblikk samler jeg på. Jeg putter dem i lomma, pakker dem inn og sparer dem så jeg kan ta dem fram og sutte på dem som drops når morgenene blir mørke og kalde og folk er utsøkt teite. Akkurat nå må jeg bare ta den tøffe avgjørelsen om hva slags pålegg jeg skal ha på frokost-rudstykket mitt.

I dag har vi bryllupsdag, hurra for oss. Hvis du lurer på hvordan vi så ut da vi gifta oss for tretten år siden, har Lillesøster tegna et bilde som kan være til hjelp:

8 kommentarer:

Hege sa...

Jo da, - vi bor rett bortafor deg, og vi bor også på hytta, og min morgen lignet litt på din, - men uten barn akkurat nå. Likevel har min hyttesommerlykke en mørk, mørk flekk: Vedlikehold! Ikke det at jeg ikke liker å svinge kosten og skrapa og hammeren, - men det henger over meg hele sesongen. Vi har ganske stor bygningsmasse, kanskje det er grunnen, - men hver dag starter med en tanke på hva vi kan få gjort i dag, - i tillegg til kosen: Er det malevær, mangler vi ikke noen terrassebord, når skal vi få brukket ned de vindskiene?

Nå legger jeg meg ut i sola et par timer, - men så skal jeg male!

Mariannes blogg sa...

høres helt herlig ut!
Her er hytta alt for langt unna (og ikke akkurat på et svaberg...)men her skal kjøpes campingvogn, settes i nærheten (Skibotn) og bare nyte og gjøre ingenting. Deilig!
Gratulerer så mye med 13 års bryllupsdag. Vi feiret 13 år den 10.
Varm sommerhilsen, Marianne

Hanne sa...

Vi har litt vedlikeholdsarbeid som skal gjøres, vi også Hege. I fjor malte vi nesten hele stua innvendig, og i år må vi ta terrassen og den mest utsatte uteveggen, pluss noen lister. Og litt ved må stables, tror jeg. Men på dager som dette lar jeg det rolig være, og satser på at arbeidslysten kommer av seg selv etter hvert. Men så har ikke vi et stort trehus hjemme som trenger vedlikehold, så arbeidsmengden vår er adskillig mindre. Da blir nok hyttejobbinga mer lystbetont. Ha en finfin dag! :)

Hanne sa...

Marianne:
Høres lurt ut med campingvogn i nærheten når det er langt til hytta. Vi har en drøy times effektiv kjøring hit, og det er i grunn helt ypperlig (som regel bruker vi lenger tid, for vi stopper ofte underveis). Og gratulerer med 13 år til dere også! :)

Kristina sa...

Å, så deilig hytteferie, Hanne! Vi har akkurat kommet hjem fra tidenes deiligste hytteferie selv, og minnebanken er full av fisketurer med fangst på hver eneste en (!) og påfølgende nydelige middager, unger som knekker årekoden og plutselig ror over sundet som de aldri skulle ha gjort noe annet, turer i blåst og vind, solbrente nesetipper, friske svømmeturer, alt med et dryss av villbringebær på toppen. Som du skriver - pur lykke! Jeg har spammet alle facebookvenner med bilder og videoer hele uka, klarte ikke la være å dele den boblende sommergleden! Håper sommeren byr på mange flere slike dager for dere. Grattis med bryllupsdag også!

Livet, døden, kjærligheten og bamsemums sa...

Eg brukar seie eg er på lading når eg er på hytta! FYller batteria til sure, kalde vintermorgonar der mannen er trøtt, ungane ikkje finn gymklær og skulebøker og eg ikkje vil på jobb. DÅ tenkjer eg på solnedganger og myggen og fisking med garn og gamle ukeblad og lettleste bøker, og kjenner at eg har litt meir batteirkapasitet lell.

Toril sa...

Ah, høres fantastisk ut:-)Så viktig med søte drops til sure dager; Da vet man de sure dagene ikke varer for alltid!
Kos dere videre:-)
Klem, Toril

Hanne sa...

Kristina:
Du skildrer også pur lykke - er det ikke finfint? Heldige oss!

Livet, døden, kjærligheten og bamsemums:
Jepp, sånn er det. Og nå lades jeg så grundig at det er en fryd.

Toril:
Nemlig! Håper dere også koser dere skikkelig. :)