torsdag 29. mars 2012

Meals on wheels

Jeg pakker og rydder manisk i stua i ettermiddag før Mannen og Svoger kommer med henger for å kjøre gamle, utslitte og generelt ubrukelig ting på søplefyllinga. Nå skal det jaggu bli ordning og reda!
To restevaffelplater ligger innpakket på kjøkkenbenken. Lillesøster (6) kommer feiende inn på rollerblades.
- Mamma, kan jeg og I og D få vaffel?
- Klart det, bare dere deler likt.
- OK!

Lillesøster ruller ut igjen til venninnene i gata. Jeg rydder videre. Tretti sekunder senere ruller Lillesøster inn igjen.
– Mamma, kan jeg ta smør og brunost på dem?
– Klart det, bare du ordner det selv
, svarer jeg, mens jeg lemper ting i esker og ikke tenker så mye mer over den saken.
To minutter senere ruller Lillesøster inn igjen, mens jeg tilfeldigvis er på kjøkkenet. Hun sveiper bort til kjøkkenskuffen, griper ostehøvelen og er på vei ut igjen.
– Øøh, stopp en hal. Hva skal du med den ostehøvelen?
– Skjære brunost, vel!

Mammaer er jammen tungnemme noen ganger.
– Oookei, men hvor er osten?
– Den er ute, vel. Sammen med smøret og syltetøyet.
Lillesøster himler utålmodig med øynene så de nesten går opp i hjelmen. Hvor teit går det an å bli, lissom?

Det viser seg at klart du kan få brunost er et helt åpenbart klarsignal til å flytte kjøkkenet utendørs. Et kulinarisk carte blanche, om du vil.

Det viser seg også at det er helt kul umulig å forklare en seksåring hvorfor det er en dårlig idé å ta med seg en hel kilo brunost (!), et stort syltetøyglass og en pakke smør ut i gata for å smøre på to vaffelplater. Mens man står på rollerblades.

Noen ganger må noen bare leve med at det bare er sånn. Det varierer litt hvem som er noen. 

Ingen kommentarer: