tirsdag 8. februar 2011

Tirsdagslyd: Vackra pojkar, vackra män

I snart tjue år har Rikard Wolff hatt skikkelig sjangs på meg, av så mange grunner (alle sammen ganske åpenbare, spør du meg). I mer enn tjue år har ikke jeg hatt sjangs på ham, av så mange grunner (som også er ganske åpenbare, spør du hvemsomhelst).

Egentlig hadde jeg tenkt å dele hans versjon av salmen Tryggare kan ingen vara, ettersom jeg nettopp har kommet hjem fra møte i menighetsrådet og føler meg i salmestemning. Men den versjonen fant jeg ikke på YouTube.

I stedet fant jeg Vackra pojkar, vackra män, og når jeg tenker meg om, er den slett ingen dårlig tirsdagslyd.



Jeg leste nylig i Utdanning at "jævla homo" er et av de vanligste skjellsordene i norske skolegårder. Nasjonale holdningsstudier har vist at unge mellom 12 og 18 år er den gruppa som har størst fordommer mot homofile, lesbiske og bifile. Det siste overrasker meg ganske kraftig. Spør du ungdommene selv, tipper de fleste at eldre er mest fordomsfulle.

La oss sørge for at folk slipper å bli mobbet og diskriminert for legning, folkens. Det betyr at du (ja, DU) som bruker ordet homo som skjellsord eller tyn, bør jobbe med vokabularet ditt. Og at vi (ja, VI) som føler oss flinke og korrekte, bør følge med og si fra.
Jeg vet at jeg gjorde det i dag. Jeg håper jeg gjør det i morgen også.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Egentlig kunne de passet godt sammen, tenker jeg: Ingen er så trygg i fare, som Guds barneskare, - var det ikke omtrent sånn?

Merel sa...

Tusen takk, Hanne! For tirsdagslyd, betimelig påminnelse – og at du sitter i menighetsrådet. Jeg også. Det er en iblant latterliggjort, men alltid viktig oppgave. Ta nyvalg, 'a!

Toril sa...

Her kommer en nyoppdaget godlyd fra meg: http://www.youtube.com/watch?v=oOT2-OTebx0

Nyt!

Hanne sa...

Livet leker:
Ja, de kunne passet veldig godt sammen, på en litt sånn bitter-ironisk måte. "Ingen er så trygg i fare som Guds lille barneskare".

Merel:
Jeg teller på knappene mht nyvalg. Har sittet i to perioder og synes det er storveis, men når jeg holder på med disse studiene attpåtil, får jeg ikke bidratt så mye som jeg vil og bør.

Toril:
Bonusspor er alltid bra!

Ingrid L. sa...

Å, dette var veldig rart for etter en ny-seing av Änglagård her om dagen er min enorme crush på Rikard Wolff tilbake.

Har fulgt bloggen din lenge, men ikke gitt en lyd, så ville bare si hei! du skriver så fint. Fortsett sånn. Ingrid.

Hanne sa...

Ingrid L:
Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg har litt lyst til å gjense Ânglagård, kjenner jeg. :)

Merel sa...

Skjønner hva du mener ang. nyvalg, jeg sliter også iblant med å få trøkka 28 timer inn i hvert døgn – men den neste perioden blir jo den mest spennende noensinne! Kan jo'kke si nei til den ;)

Hanne sa...

Æh, jeg vet jo egentlig innerst inne at jeg bare koketterer og skaper meg. Jeg kommer nok til å si ja. :)