tirsdag 29. april 2008

Svett skjønnhet

Jeg har lenge (ja, alltid, egentlig) gått rundt og trodd at deodorant først og fremst er til for at man ikke skal lukte røyskatt. Det er jeg forsåvidt takknemlig for.
Men det var før jeg i går så siste bidrag til den evigvarende serien "produkter du ikke ante at du trengte eller at noen hadde giddet å finne opp før du vantro så det på TV-reklamen". Jeg fulgte først bare halvveis med, så tilgi meg om jeg ikke spikrer alle detaljer. Men det går omtrent som dette.

Scene:
Kvinne og mann, vakre og unge, ligger på strand (eller i hvert fall noe luftig og sommerrelatert). Mann er mandig smilende, kvinne er kokett lattermild.
Kvinne (geiter seg til): Hvilken del av meg liker du best?
Denne? (rekker frem leggene) Eller denne? (strutter med puppene) Eller hva med denne? (rister på hårmanken)
Men neida, den kjekke, akkurat passe urbane mannen går verken for legger, pupper eller hår. Det er armhulene som frister, gitt. Armhulene!
Voiceover sier (noe sånt som): Endelig er den her, den første skjønnhetsdeodoranten. Nivea Pearl & Beauty med perle-ekstrakter blablabla.


På dette tidspunktet er jeg redd jeg ikke hørte alt, for ørene mine falt av og jeg fant dem ikke, og det er jo ikke så rart, for jeg stakk ut øynene forrige gang den ekle tå-reklamen var på TV.

Når jeg opplever virkelig forbløffende TV-reklamer, liker jeg alltid å se for meg hva som har foregått i produktutviklingen. Det er mange ledd noe sånt skal igjennom, fra første, spirende idé til ferdig produkt med påkostede reklamekampanjer.

Se for eksempel for deg en gjeng moderne og effektive mennesker som sitter rundt et bord og diskuterer.
Tema: "Hvilken del av kvinnekroppen har vi forsømt, dere?"
De må virkelig ha vridd hjernene sine for å finne ut av akkurat den nøtta. I en tid hvor spa-presset er altoverskyggende, selv bestemødre vokser brasiliansk og noen visstnok bleker ræva, er det ikke mye uutnyttet territorium igjen.
Men så, etter en liten idédugnad kom et lyst hode på......ta daaa:  

Armhulen!
Riktignok har den allerede lenge vært hårløs, men har den egentlig glitret nok, dere? Vært kokett og fristende nok? Rett og slett utgjort det lille ekstra som mannen skal se på og glede seg over?
Å neida, her er det mye å hente! Huff, vi har nok forsømt armhulene våre.
Bingo, så har vi den nye skjønnhetsdeodoranten.

Ifølge nettsiden "holder den underarmene dine vakre og tilbyr deg pålitelig beskyttelse gjennom hele dagen. Takket være dens innovative formel med perlemor, gir den en jevn hudtone for attraktive underarmer som er for vakre til å skjules. "

Oi, jeg har alltid ønsket meg attraktive armer som er for vakre til å skjules! Takket være den innovative perlemorsformelen (sic!), kan jeg altså endelig gå i kortermet genser. Hurra!

Ikke trenger jeg skamme meg over å ha selve deodoranten i skapet heller, for den har nemlig "verdifulle perle-ekstrakter og et lett forførende utseende".

Jeg er så glad for at kvinnerettet reklame har gått fra å være fordummende til å ta oss på alvor, lissom. Så vet jeg hva jeg trenger.

La underarmene blafre - det er perlemor som gjelder i vår!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Takk, der fikk jeg en god latter - og du satte ord på det jeg kun klarte å riste oppgitt på hodet over :D

rikke sa...

Herregud, den reklamen er virkelig helt internasjonalt på jordet!! Men nå kommer the bad news: Produktet er helt fantastisk bra. Jeg er så lei for å måtte si det, men sånn er det med sannheten. Jeg kjøpte den (vel og merke før jeg så reklamen, hvis ikke hadde jeg levd i lykkelig uvitenhet nå), og nå er jeg hekta. Den er så bra at selv reklamen ikke er nok til å få meg til å slutte. Selv om det er en close call.
Har ikke merket noe til perleskimrende armhuler ennå (men så har jeg ikke sjekket heller. Har ikke for vane å titte inn der i tide og utide), men den dufter himmelsk. Den lukter sånn som nyvasket tøy gjør når den har hengt ute til tørk. Og fungerer som en god deo skal.

Men fytti fanken for en ræva reklame. Det finnes animerte reklamer for vaginalkremer som er mindre offensive to women. Og det sier litt.

Hanne sa...

Stjernesøkeren: Ja du ler du, men gråten tar meg. ;)

Rikke-Judas: Tipper du ble flau da du så reklamen. Men det er fint at du tør stå fram med dine attraktive underarmer!

Anonym sa...

Hvor god "deboranten" enn er - ikke kjøp! De må ikke tro at vi går på den slags markedsføring. Synes jeg hører dem; "der ser dere, folk går på hva som helst". Det er sikkert et veddemål, inngått i grøfta på vei hjem etter en lang pub-runde.

Hanne sa...

Fran: Hør, hør! Men det er klart at om man konsekvent skal boikotte alle produkter med fordummende reklame, blir det jaggu mye hjemmeproduksjon av kosmetikk og hygienesaker framover. Riktignok er jeg en racer på å lage egne badeoljer med oliven og kamille, men jeg er litt usikker på hvordan jeg fremstiller deo og mascara fra kjøkkenbenken.

rikke sa...

Jeg hører dere, men deodoranten er så god at jeg er villig til å fire på reklamekravene. Det får holde at jeg (og nå dere) vet at jeg ikke kjøpte den fordi jeg falt for idiotmarkedsføringen. Så får dere heller vurdere om dere vil fortsette boikotten eller fire på kravene basert på min testimonial dere også :)

Toril sa...

Forslag til hjemmelaget mascara: Du må nesten ha en gammel mascarabørste. Bland ca en dæsj vaselin med brun/ svart vannfarge (dette er en ikke vannfast variant) og klæsj på med børsten. For vannfast type må du enten bruke sprittusj eller plakatfarge.

Eller du kan faktisk vise hele kosmetikkindustrien at de tar feil: Kvinner er vakre akkurat som vi er, vi trenger ikke sminke!

Men det er bra å bruke en god deo, dog uten glitter...

Toril

Hanne sa...

Toril: Visst er vi vakre, men det er jo så moro å male seg litt ekstra noen ganger! :o)

Anonym sa...

Hmmmm. Jammen visste jeg ikke at det var armhulen jeg satte mest pris på hos kvinner. Greit å få avklart det. Takk til Hanne som gjorde meg oppmerksom på nettopp dette. Nå kan jeg endelig slappe av og slippe å lete lenger :-D

Anonym sa...

Kremt, er det bare jeg som alltid har trodd at underarmen er den delen av armen som går fra albuen og ned til håndleddet? Har aldri følt behov for deodorant der, gitt (men har ved et par anledninger brukt bodylotion med perlemorsskimmer).
Er det rett og slett (nok en) dårlig oversettelse fra engelsk, eller en bevisst kupping av ordet for å slippe unna det odiøse "armhule"?

Hanne sa...

Ståle: Alltid til tjeneste! Ren forbrukerinfo, vet du.

Cathrine: Det har du selvsagt rett i. Bokmålsordboka sier: "underarm: del av armen mellom albue og håndledd".

Det er litt rart at vi trenger å deodorere underarmen, gitt. Men som du sier, det dreier seg nok om en dårlig oversettelse eller en bevisst unngåelse av å bruke ordet armhule. Det ene trenger jo ikke utelukke det andre, heller.